Ф о р м у в а н н я
к л ю ч о в и х к о м п е т е н т н о с т е й
н а у р о к а х м а т е м а т и к и
Формування компетентностей учнів
зумовлене не тільки реалізацією відповідного оновлення змісту освіти , а й
адекватних методів та технологій навчання . Але зміст та методика викладання будь-якого
предмета мають певні специфічні риси стосовно формування компетентностей учнів
.
Ось характеристика предметного
арсеналу шодо формування компетентностей учителями математики.
Соціальна
компетентність.
o
Вибір учителем завдань , які передбачають для учнів самостійний пошук розв'язку.
o
Надання учням можливості обрання варіанту завдання чи шляху
розв'язання задач.
o
Використання самооцінки та взаємооцінки учнів.
o
Розв язування задач різними способами та визначення раціонального шляху
розв'язування.
o
Залучення дітей до роботи в групах. Обов'язкова умова врахування
індивідуальних можливостей школярів.
Завдання
мають бути якщо
не індивідуальними, то
хоча б
різнорівневими .
o
Надання учням можливості виявлення ініціативи.
o
Практикування доручень учням ( наприклад
: „ відповідальний за наочність” , „ консультант ” тощо .
o
Планування виховних заходів та заходів предметних тижнів, у яких передбачається самостійна активна діяльність
учнів .
o
Залучення дітей до самоврядування .
Полікультурна компетентність.
o Використання
інформації з історії математичних відкриттів.
o
Використання художньої літератури в
процесі викладання математики.
o
Розв'язання задач історико-культурного змісту.
o
Розв'язання задач екологічного змісту .Характеристика внеску в науку вчених
різних національностей.
o
Наголошення на внеску в розвиток науки українських математеків.
o
Виховання учнів на прикладі життєвого та творчого шляху видатних
математиків.
Комунікативна компетентність.
o
Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору.
o
Сприяння удосконаленню вмінь вести
навчальний діалог.
o
Використання усних та письмових рецензій на відповідь, доповнень та зауважень до неї .
o
Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.
o
Застосування взаємоопитування та
взаємоперевірки з можливим
подальшим коментуванням.
o
Організація групової роботи .
o
.Проведення нестандартних уроків , уроків-змагань , КВК.
o
Підготовка учнями нестандартних запитань однокласникам .
o
Стимулювання спілкування учнів з ровесниками та дорослими з метою підвищення рівня навчальних досягнень та
ерудиції учнів.
Інформаційна компетентність.
o
Залучення вчителем додаткової
інформації в процесі викладання математики.
o
Стимулювання учнів до використання
додаткової інформації.
o
Активна співпраця з кабінетом інформатики щодо
використання навчальних програм
з математики.
o
Використання малюнків , таблиць , схем
, як джерел інформації, та передбачення складання
схем , таблиць ,
планів
, опорних конспектів , як
результату роботи учнів з інформацією.
o
Випуск шкільних газет , створення інформаційних сторінок у класних
куточках.
Компетентність самоосвіти
і саморозвитку.
o
Написання учнями повідомлень , рефератів , самостійних творчих робіт.
o
Використання випереджальних завдань ,
що передбачають активну самостійну та самоосвітню діяльність учнів.
o
Залучення учнів до творчих виставок .
o
Залучення учнів до роботи в МАН.
o
Консультування учнів з питань самоосвіти .
o
Організація інтелектуальних конкурсів , ігор , предметних тижнів, які передбачають самостійне
опанування учнями певних питань
та їх самоосвітню діяльність.
o
Використання інтенсивних завдань з предмету , які передбачають пояснення
учнями певних питань.
o
Використання навчальних програм з метою самоосвіти учнів.
o
Залучення учнів до роботи консультантами , що підтримує їх самоосвітній тонус.
Компетентність продуктивної творчої
діяльності.
o
Забезпечення високого наукового рівня викладання математики .
o
Створення проблемних ситуацій на основі сучасного життя .
o
Розв'язування задач та
прикладів різними способами , використання задач підвищеної
складності.
o
Складання та розв'язування учнями тестів , задач , кросвордів тощо.
o
Залучення учнів до участі в конкурсах „ Кенгуру», „
Золотий ключик " тощо.
o
Залучення учнів до участі в олімпіадах , МАН , у роботі заочних фізико-математичних шкіл.
Організація педагогічного процесу
на засадах компетентнісно орієнтованого підходу до навчання неможлива без визначення
провідних принципів оцінювання рівня сформованості компетентності учнів.
Серед
найбільш суттєвих слід відокремити такі:
- Значущість.
Оцінюванню
мають підлягати лише найбільш значущі передбачені результати навчання та
діяльності учнів.
-
Адекватність.
Цей
принцип означає, що оцінка має бути
адекватною цілям та
результатам навчання, що знання та вміння
учнів мають неформальний, практичний
характер; діти готові їх застосувати в житті.
- Об'єктивність.
Її
можна досягти зокрема добором дуже точних та конкретних
критеріїв оцінки.
- Інтегрованість.
Оцінювання має бути інтегрованим у процес
навчання, стати його невід'ємною
складовою. Не є справедливим оцінювання того, чому учитель
не навчив учнів. Дуже важливо, щоб оцінювання та оцінка мали виховний характер та сприяли оптимізації процесу навчання.
- Відкритість.
Оцінювання
має бути відкритим, його критерії та
стратегія
повинні бути відомими учням заздалегідь.
Відкритість
також передбачає залучення до розробки критеріїв
та способів оцінювання самих учнів, як і
можливість оцінювання ними власної діяльності.
- Зрозумілість.
Форми
оцінювання, цілі та процес оцінювання маютьбути простими та зрозумілими учням,
доступними та зручними у використанні.
Оцінювання має стимулювати навчальну діяльність та соціальну активність учня, даючи
можливість
не тільки контролювати але й навчати.
Проблема
оцінювання сформованості основних груп компетентностей належить до найменш
розроблених та найбільш серйозних проблем, пов'язаних з упровадженням компетентністного
підходу до
начання на уроках
математики, адже наша система навчання мала прецеденти тільки предметного оцінювання. В усякому разі
її розв'язання має бути централізованим, а критерії оцінювання сформованості
основних груп
компетентностей-такими
ж офіційними, як уже давно відомі «Критерії
оцінювання навчальних досягнень
|