Урок зарубіжної літератури в 9 класі
ТЕМА УРОКУ. Як у безсловесному титулярному чиновнику пробуджується людська гідність? За повістю М. Гоголя «Шинель».
МЕТА УРОКУ: учити учнів характеризувати образ героя; розвивати навички аналізу художнього твору, критичне мислення; виховувати гуманне ставлення до людини.
ОБДАДНАННЯ: тексти твору, підручник, репродукція картини Е.Мунк «Крик».
ТИП УРОКУ: урок сприйняття нових знань.
Я брат твій.
М.Гоголь.
Щоб пробудилась його свідомість, Акакія Акакійовича
Треба було принизити двічі: як чиновника і як людину.
О. Веденяпина.
І. Організація учнів до уроку.
Слово вчителя
Дорогі діти, будь ласка, поверніться один до одного , посміхніться і подаруйте один одному і всім нам повіряне привітання, поцілунок. Надіюсь, що це принесе у нашу роботу протягом уроку доброзичливість , гарне спілкування і вміння співпереживати один за одного. Бо за священою книгою всіх християн - БІБЛІЄЮ, всі люди брати,тож давайте ставитись один од одного по-братськи.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Слово вчителя
Одним із великих відкриттів М.Гоголя є образ «маленької» людини, який став великою загадкою для учасників і послідовників митця.Гірка тема маленької самотньої людини стала найбільш пронизливою і найбільш трагічною в російській літературі.
ІНТЕРАКТИВНВА ВПРАВА «МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
- Поясніть термін «маленька людини»
- Доведіть, що образ А. Башмачкіна це образ «маленької людини».
- Образи яких ще «маленьких людей» ми зустрічали в літертурі?
- Чи зустрічаються у нашому житті Башмачкіни? Як би ви до них поставились?
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
- Зачитайте характер стику головного героя повісті М. Гоголя «Шинель» А. Башмачкіна.
ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Слово вчителя
М.Гоголь із великим співчуттям створював образ «маленької людини» - дрібного чиновника Акакія Башамчкіна. Але разом з тим , Гоголь із гіркою усмішкою описує духовну обмеженість цього чиновника. Письменник стверджує , що в світі жахливої поліцейсько- чиновницької Росії чин заміняє людину. В своїй повісті Микола Васильович показує поступове пробудження людини, яка помаленьку, але звільняє від чиновницького мундиру свою душу.
РОБОТА З ЕПІГРАФОМ.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Короткий сюжет повісті «Шинель» розповідає учень.
2. Словникова робота: табель про ранги, вічний титулярний радник, шинель, значна особа.
Слово вчителя
Отже, ми стали свідками всього життя Башмачкіна: від народження до смерті. Герой зображений в розвитку. Перед нами проходять кілька стадій внутрішнього стану дрібного чиновника. А саме: Башмачкін у старій шинелі - Башмачкін у новій шинелі - Башмачкін знову в старій шинелі - Башмачкін після смерті.
3. Коротке нагадування характеристики головного героя.
4. Бесіда за текстом.
- Автор пише , що чиновник Башмачкін «служив з любов”ю» .Поясніть як це.
- Доведіть, що чиновницький світ Башмачкіна надзвичайно обмежений. Визначте його.
- Як реагував Акакій Акакійович на знущання і насмішки над ним?
- Що стало першою реальною мрією в житті Башмачкіна? Що він робить для того щоб ця мрія збулась?
РОБОТА В ПАРАХ.
- Складіть психологічну характеристику чиновника Акакія Акакійовича.
- Здійснення мрії – найщасливіша мить життя Башмачкіна. Доведіть , що в новій шинелі це вже зовсім інша людина. Які зміни в ньому ви помітили?
РОБОТА З ТЕКСТОМ.
- Коли в А. Башмачкіні прокидається справжній чиновник.
- (Після крадіжки його нової шинелі.)
- Зачитайте, які претензії і кому вперше, як справжній чиновник, виявляє раніше вічно безсловесний Акакій Акакійович.
- Що зробив вперше у своєму житті Башмачкін при зустрічі із «значною особою».
- Пригадайте як реагував А. Башмачкін на знущання чиновників і зачитайте як він реагує на приниження з боку «значної особи».
Слово вчителя
На думку літературознавців, було два приниження «маленького чиновника», коли у ньому прокидається людина. Перше , це коли вкрали нову шинель, друге - крик генерала. І тут принижений всім і всіма Акакій Акакійович більше не бажає миритися з приниженням . Перед смертю він «лихословить», свариться у маренні із значною особою, але саме у цей момент, на жаль лише перед смертю, він звільняє свою душу від чиновницького мундира, показуючи свою людську гідність, своє страдницьке. але справжнє людське обличчя.
- Чому на вашу думку М.Гоголь не закінчив смертю Башмачкіна твір?Для чого він ввів у твір фантастичну кінцівку? Що він хотів цим сказати?.
- Як мотив помсти пов”язаний із мотивом пробудження людської гідності?
- В чому значення фіналу повісті?
- Який моральний урок ми винесемо із прочитання даного твору?
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК.
1. Складіть сeнкан до слів (індивідуально кожному): доброта, милосердя, шинель, значна особа.
2.Зробіть гронування імені Акакій Акакійович Башмачкін.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Слово вчителя
Центральною проблемою повісті «Шинель» можна вважати проблему пробудження гідності в чиновнику, найдрібнішій державній одиниці, яка попри все виявилась людиною із своїми потребами, проблемами. Цю проблему автор вказав уже на початку повісті устами одного молодого чиновника, який побачив у героєві не предмет для насмішок, а людину і просто пожалів його. А що зрозуміли ви на даному уроці. Давайте попробуємо на це відповісти, продовжуючи речення.
- Кожна людина…..
- Не буває людей «маленьких», « маленькими» бувають люди із….
- Чи можемо ми із вами стати «маленькими людьми». Коли?
- Що на сьогоднішній день краще: бути особистістю,чи «значною особою»?Чому?
- Що потрібно пам”ятати і як жити, щоб бути у наш час ЛЮДИНОЮ.
VІІ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ І МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Напишіть твір-мініатюру у формі аргументованої реклами до повісті М Гоголя «Шинель».
|