«Як парость виноградної лози плекайте мову…» М.Рильський
1-й ведучий
Рідна мово, росту я крізь тебе,
Крізь родовища дум і краси.
Я курганом стою серед степу
На кордоні сльози і роси.
Я прошитий травою густою,
Я промитий Дніпром до кісток.
Рідна мово, без тебе ніхто я,
Мов відірваний вітром листок.
(П.Перебийніс)
2-й ведучий. Першим до нас приходить слово. З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. «Мама, тато, баба, льоля, киця»,-лепече дитина. Які дивні перші двоскладні слова! А потім знання словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає день за днем десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, квітка, казка, пісня, хліб, сіль, вода, трава. З кожним словом світ ширшає, розкриває свої принадні обрії… Світ –мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова…
3-й ведучий. У школі за допомогою слова відкриваємо таємничість і складність інших наук: історії, географії, біології, фізики, математики та інших. Отже, словесність –початок усіх наук. Вона –джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили і розливається могутньою рікою.
4-й ведучий
Слова, слова… Вони в собі всі різні:
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є трепетливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні…
Не грайся словом. Є святі слова,
Що матері з доріг вертають сина.
Спіши до неї, доки ще жива,
Допоки розум і допоки сила.
Знай те слово –вічне і земне.
За часом час нам світ перестилає.
Минуще все. Лиш слово не мине
І та любов, що смертю смерть долає.
1-й ведучий. Доброго вечора шановні старшокласники! Сьогодні ми проводимо лінгвістичну гру «Ох не однаково мені, як ми говоримо…» що ж означає слово «лінгвістична?» (мовознавча). На перший погляд, українська мова посіла належне місце у нашому суспільно- громадському житті. Нею говорять диктори радіо і телебачення, друкують підручники, викладають у школах та навчальних закладах.
Проте українською мовою рідко розмовляють у повсякденому, приватному житті. Дехто каже: «Чи не однаково, як я говорю. Головне щоб мене розуміли». Ні, не однаково. З того як розмовляє та чи інша людина, можна зробити висновок про її освітній та культурний рівень. Що культурнішою є людина, то розвиненішою, досконалішою є її мова, багатшим є лексичний запас. І, навпаки, «скалічена» отуплює людину, робить примітивним її мислення.
Сподіваюсь, що наша сьогоднішня гра поповнить ваш словниковий запас гарними українськими словами ввічливості і переконає вас у тому, що не варто соромитися рідної мови, нехтувати нею.
2-й ведучий. У грі беруть участь дві команди –8 та 9 класу.
-Оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі.
3-й ведучий. Отож розпочинаємо. Конкурс №1. Представлення команд.
Завдання: представити назву своєї команди, підтвердити віршем українських поетів, капітан команди пояснює, чому так називається.
Найвищий бал –5 балів .
4-й ведучий. З культурою мови пов’язують насамперед уміння правильно говорити й писати. Культура мови –це мовний етикет, тобто найважливіші слова, звороти, з якими люди звертаються один до одного, виявляючи свою ввічливість, повагу, пошану, тощо. Нам багато разів на день доводиться вітатися, просити вибачення, дякувати, запрошувати, бажати. Робити це потрібно чемно, ввічливо та доречно до ситуації. Зараз ми з’ясуємо, наскільки обізнані з мовним етикетом наші гравці.
Конкурс №2 «Будьмо взаємно ввічливі»
1-й ведучий. Привітання є найчастіше вживаним етикетним виразом. Недаремно кажуть «Заговори, щоб я тебе побачив». Як ви вітаєтеся так вас і приймають. Послухаємо хто з гравців команд знає більше формул вітання.
2-й ведучий. Нерідко від учнів нашої школи ми чуємо слова «о’кей», «забили», «ну, ладно». Ці слова не нормативні і не шанобливі. Тому наступне завдання цього конкурсу таке: ввічливо, за допомогою чемних мовних висловів висловити згоду. Зараз гравці по черзі будуть погоджуватися чемно з тим що я скажу. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Отож, я гадаю, що:
-Вам пощастило, що ви навчаєтесь, у такій гарній, затишній школі.
-Із завтрашнього дня ви будете розмовляти тільки українською мовою.
3-й ведучий. Дякуємо командам. Дуже часто ви послуговуєтеся у мові висловами – «Ще чого», «З якої радості» і т. ін. І тому я пропоную гравцям ввічливо та коректно висловити відмову, незгоду. Відповідати треба коротким реченням. Проте пам’ятайте, що відмова мусить бути не лише правильною, а й чемною, не образливою для співрозмовника.
Отож, я припускаю, що;
-Ваша команда сьогодні поступитися у змаганні.
-Хай вчителі першими вітаються.
4-й ведучий. Дякую, ви мене цілком переконали, що мої припущення були хибними. А тепер пропоную подякувати одне одному за те що погодилися взяти участь у грі.
– А тепер вибачтеся одне перед одним за те, що будете гідними суперниками і не плануєте бути переможеними.
1-й ведучий. Думаю, що наші гравці зарекомендували себе, як чемна, шляхетна молодь. Прошу журі оцінити їхні відповіді.
2-й ведучий. Наступний конкурс №3 має назву «Слово не полова –язик не помело». Я пропоную гравцям пригадати так звані «мовознавчі» прислів’я і приказки, у яких сформульовано уявлення народу про роль мови у житі людини, про культуру спілкування, про типові огріхи мовленнєвої поведінки. Отже, кожний учасник по черзі бере картку й продовжує прислів’я. За правильну відповідь –1 бал.
Слово –не горобець,…(вилетить не спіймаєш).
Більше слухай, а менше…(говори).
Умій сказати,…(умій змовчати).
Дурний язик голові…(не приятель).
Від теплого слова…(і лід розмерзається).
Слова ласкаві,…(а думки лукаві).
Шабля ранить тіло, а…(слово душу).
Слово –не стріла,…(глибше ранить).
Верзе, що й …(купи не тримається)
Гостре словечко ранить сердечко, а красне словечко…(тішить сердечко).
Намолов сім мішків…(гречаної вовни).
Говорить, мов…(шовком вишиває)
Щебече, як соловейко, а кусає…(як гадюка).
3-й ведучий. Спілкуючись, ми неминуче вдаємось до звертання. Змалку нас вчать, як звертатися до мами, тата, бабусі, дідуся. Коли діти виростають, то чомусь забувають, як тепло і ніжно звертались до них батьки, і використовують у спілкуванні з друзями, образливі вислови типу «Падруга!», «Толян!», «Ленка!», «Ей ти!» – тоді як в українській мові маса гарних звертань.
Отож, конкурс №4 називається «Поклич мене, поклич» і має на меті виявити, чи вмієте ви звертатись, чи вмієте відшукати те єдине слово, яким можна відімкнути серце людини, завоювати її прихильність.
(Гравці тягнуть картки і звертаються, за кожну правильну відповідь –1 бал.)
4-й ведучий. Дякую за відповіді. Отож, пам’ятайте:
-вибираючи звертання, потрібно враховувати ситуацію спілкування(вдома, на роботі, з незнайомими людьми, вік та стать);
-в офіційному спілкуванні слід послуговуватися звертанням на ім’я, по батькові;
-у колі рідних, знайомих не шкодуйте приємних, вишуканих звертань.
1-й ведучий. Кажуть, негарно висміювати чужі помилки, не помічаючи власних. Тому наступний конкурс присвячено викоріненню русизмів, жаргонізмів, та іншої ненормативної лексики з учнівських уст.
Конкурс №5 «Бліц-турнір»
Дати якомога більше правильних відповідей. Кожна правильна відповідь –1 бал. Ведучий говорить слово, а учасник швидко називає український відповідник.
1 команда
Уксус –оцет
Сливки –вершки
Свекла –буряки
Печеньє –печиво
Клубника –полуниця
Носки –шкарпетки
Клюква –журавлина
Селедка –оселедець
Блинчики –млинці
2 команда
Пончики –пундики
Творог –м’який сир
Лук –цибуля
Ежевика –ожина
Конфети –цукерки
Жаркоє –печення (смажена)
Ветчина –шинка
Студень –холодець
Укроп –кріп
Жаргонізми
Кайф –насолода, задоволення.
Задовбав –замучив.
Хавати –їсти.
Облом –ліньки.
Братан –друг, товариш.
Прикол –жарт, дотеп.
Прикинь –уявляєш.
Шара –задарма, безплатно.
Бабки –гроші.
Фейс –обличчя.
За бугор –за кордон.
Шарити –знати.
О’кей –добре.
Блін –халепа, морока.
2-й ведучий. Я дуже сподіваюсь, що ви не будете вживати русизмів, жаргонізмів у своєму мовленні.
3-й ведучий. Наступний конкурс №6 нашого вечора називається «Слова епохи науково-технічного прогресу». Мова йтиме про абревіатури, які дають можливість називати складні поняття лаконічно, просто, чітко. Цей конкурс має на меті перевірити, чи знають гравці, що означають абревіатури нашого сьогодення. По черзі на картках я показую абревіатуру, а вам дається декілька секунд на обдумування, після чого хтось один з команди відповідає. Правильна відповідь –1 бал .
НБУ –Національний банк України
СУМ –Словник української мови
УЗД –ультразвукове дослідження
ЧАЕС –Чорнобильська атомна електростанція
УТН –українські телевізійні новини
СБУ –Служба безпеки України
ТСН –телевізійна служба новин
ДАІ –Державна автомобільна інспекція
ВАТ –Відкрите акціонерне товариство
МВСУ –Міністерство внутрішніх справ України
4-й ведучий. Абревіатури –це добре, але ними не варто зловживати, бо вони роблять наше мовлення неприродним, незрозумілим, штучним. Тому вживайте абревіатури лише в разі потреби.
1-й ведучий. Конкурс №7. Він полягає в тому, щоб скласти репліки-звертання в такій комунікативній ситуації:
1.Передмова до книжки.
2.Офіційний прийом гостей.
3.Оголошення на вокзалі.
4.Виступ на зборах.
5.Угромадському транспорті.
2-й ведучий. Слідуючий конкурс №8 «Снігова куля». З кожної команди виходить по одному представнику і вони працюють біля дошки над виконанням завдання.
–Я говорю слово, а ви розширюєте його методом накопичення!
1 команда
Україно!
2 команда
Хато!
3-й ведучий. Конкурс №9 «Лото». На картоні великими буквами написане речення зі звертанням. Аркуш паперу розрізають так, щоб на кожній частині паперу залишилось по одному слову. Розрізані частини лото (у трьох екземплярах) перемішують на столі. Учитель викликає учнів до столу і пропонує скласти речення. Перемагає той, хто це зробить швидше і правильніше.
Мово! Велична молитво у своїй нероздільній трійці.
Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря.
Брини, бандуро, стиха, співай, не угавай.
4-й ведучий. Останній конкурс №10 має назву «Пісня –душа нашого народу». Говорячи про красу, милозвучність української мови, звичайно, не можна провести вечір без пісень, слова до яких написано рідною українською мовою.
Командам на сьогодні було дано завдання підготувати пісню українською мовою. Пісня може бути, як народна, так і авторська. Але там мають бути звертання. Бал за цей конкурс –5 балів.
1-й ведучий. Журі підбиває остаточні підсумки й визначає переможців.
|